onsdag 7. november 2007

Safari

I helgen var me 8 jenter på safari i Etosha nasjonalpark som ligger nord i Namibia, ca en 6 timers kjøretur fra Windhoek. Safari er noge eg har gleda meg til i mange år, så eg va ganske spent. Eg hadde veldig lyst til å se løver når de angrep et bytte, det e jo fælt å se på, men samtidig er det naturens gang. Guiden vår hadde sett i forrige uke at løvene gjekk til angrep på et neshorn, men det såg man visst veldig sjeldent.

Me sov i telt inne i inngjerda områder som var påbudt. Me ankom Etosha fredag ettermiddag, og me fekk då se sebraer og sjiraffer. Me kunne ikkje gå ut av ilen i fare for løver, men me kunne åpne døra hvis guiden syns det var trygt. Om kvelden lagte guiden mat til oss, kjøttdeig og spaghetti ;) Leirområdet låg rett ved et vannhull, dit gjekk me om kvelden for å se om det kom nogen dyr som var tørste etter dagens vandringer. Me såg då sjakaler (nesten det samme som hyener), sjiraffer og neshorn. Me måtte ver heilt musestille når me såg på de, for ikkje å skremma dyrå vekk.
Dag to sto me opp kl 0600 på jakt etter løver, etter en times kjøring såg me to løver som låg under ett tre langt vekke. Me reiste tilbake til campen midt på dagen og slappet av, før me kjørte ut igjen om ettermiddagen på jakt etter dyr.
Tredje dagen sto me opp kl 0500 for me ville virkelig se løver på nærmere avstand. Eg trur guiden begynte å li litt stressa for han ikkje hadde funnet løvene til oss etter ett par timers kjøring. Men så plutselig, hva ligge i veikanten? Jo løver 5 stk bare 3-4 meter fra bilen. Du kan sei me var ganske så happy då. Me fekk tatt masse bilder av løvene, de ser jo så snille ut, men pelsen bedrar! Utpå dagen kjørte me på tvers av Etosha til en ny leirplass.

I løpet av turen hadde guiden vår fått ett bitt av et eller annet slag om natta. Guiden trudde det var en etterkopp, men var litt usikker på ka type, men hn frykta at den var en giftig en som han visste om. På den tredje dagen av safarien var bittet hans blitt mye verre fra dagen før. Me oppfordra han til å ringe en lege, og han gjorde det. Legen sa han måtte komme seg til sykehuset med en gang. Me hadde egentlig en natt igjen av safarien, men helse går jo foran nytelse så me bestemte oss for å få guiden til sykehuset. Me pakkte derfor sammen teltå som me nettopp hadde slått opp og kjørte 3 timer til hjembyen til guiden. Han ble lagt inn på sykehuset og fekk bla antibiatoka intravenøs og ble værende der. Det var antagelig en edderkopp som nekrotiserer vevet ganske raskt, dvs at det det blir omgjort dødt vev rundt såret så det får vanskeligheter med å gro. Me 8 jentene slo opp teltene våre i hagen hos foreldrene til guiden og morå lagte herlige middag til oss om kvelden. Dagen etter kjørte faren oss 3 timer hjem til Windhoek.

Tilsammen på safarien såg me elefanter, sjiraffer sebraer, neshorn, løver, gnu, sjakaler, kudo, impala, skorpion (to giftige skorpioner vandret rundt på teltplassen vår og den ene var under teltet), ørn og mange andre dyr som eg ikkje heit husker navnet på. Så eg er fornøyd selv om eg ikkje fekk se løvå angripe :)

















3 kommentarer:

Tanja Helland sa...

Hei Anne Vennen ;O)

Utrolig spennende med safari,kunne gjerne tenkt meg å vært med ja ;O)
Flotte bilder !!!! Heldige du lille vennen!! Glad i deg, savne deg drid masse lille søster!!
Koz deg masse !!!

Klem og puppekozzz
fra Dagny ;O)

Trine Lise sa...

Fantastisk!!!
Flotte bilde!! :)
Saa kjekt du har det!!!
Men faktisk saa har eg og det veldigt fint i prasksis, eg lere masse masse masse, aa eg har vvare me paa operasjon, innleggelse av ICP og fjerning av tumor i hjrernen.
Jobbe 6 dage denne ugaa, fredag og loerdag i tillegg te de vanlige 4 dagene. Dette fordi me reise te London paa soendag, aa daa trenge eg 2 ekstra fridage. Bedre aa jobba de inn, eller maatta ta de igjen. Ikkje vil eg bruga av fravaeret mitt heller, fordi en vett jo aldri om en blit sjuge.
Eller rett aa slett vil sova litt lenger en dag...

Eg har klupt meg, men ikkje mye. Du kan jo se paa bloggen, men du merke det jerna ikkje. Har jo langt haar, aa en 5 cm fra eller te e jo kje saa mye.

Fradag om ei uga ska me paa jentekveld hos Anne-Cecilie, saa det blir kjekt.
Ska ta nogen bilder aa legga ud paa bloggen saa du kan faa se osse :)

Apropo bilder, saa tar Craig bilder te stadighete om dagen. Det e fordi bestemoraa, som e veldig syge, aa som e grunnen te at me ska te England (besoega hu)seie at hoydepunktet paa dagen e naar nogen hjelpe na me PC'n og hu kan se om me har oppdatert bloggen. Derfor e der mye nye bilde. Det e veldigt fint gjort!
:)

Oki, du faar ha det saa bra!
Mange hilsen Trine Lise

Trine Lise sa...

Hi Anne

That's amazing!
Amazing!
Looks very nice, and I'm very jealous.
I dunno why Trine didn't try to go there. A once in a lifetime oppertunity.

How are you and all that arazmataz?
Hope you're well and healthy!

Amen!

PS:
A little rap in the end:

I saw your picks.
You've been there for a while, do tou have any ticks? (bugbite)
I bet you're selling yourself for tricks.
Have you seen any dicks?
Me and Trine are cheering 'ya,
hope you're still without malaria,
I think Trine is irriterana.

Amen!
God bless!

Craig