torsdag 15. november 2007

Føden

De siste dagene har eg gått nattevakt på føden. Den ene natta var det 9 unger som blei født, blant annet et tvillingpar, så det var ganske så travelt den natta. Natta etter der igjen var det bare 3 unger som ble født, så det varier, det er ikkje travelt kvar natt.

Fødeavdelingen har 2 fødestuer som er i bruk, men ofte rekker ikkje kvinnene inn der, for ungen kommer så plutselig. Ein an grunn er at de sparer på lakener ved at kvinnene føder i senga si.

Behandlingen av de fødende er ikkje noge å skryte av. De fødende blir slått viss de ikkje presser når de skal eller samarbeider. De slår ikkje med knyttneven, men det blir et stort dask som oftest på innsiden av låret.
Den ene fødselen eg var med på skrevde ikkje pasienten godt nok, så sykepleieren skreik til henne at hu sko ta opp eina sine. Då tok pasienten beina sine opp på det sterile, som var feil, og pasienten fekk et skikkelig dask på innsiden av låret. Eg blei heilt paff, det einaste som kom ut av meg va et høgt; Oy! Fødselen fortsatte og sykepleieren skrik og kjefta på pasienten når hun fødte. Når sykepleieren skulle ta fostervannet, sprutet det så masse at sykepleieren fekk det på seg, og hun ble endå sintere, og då ungen endelig kom, spruta det masse blod på sykepleieren og sykepleieren ropte bare ut; Stupid woman! Eg gjekk bort til pasienten og sa; Gratulera du har fått ein sønn. Då sa sykepleierenn høgt: Hu fortjene ikkje ein gratulasjon. Då blei eg så irritert at eg måtte bare gå ut av rommet.

Tvillingfødsel


Det er jaffal tydelig at kvinnene ikkje får den beste behandlingen på føden, men kvinnene som blir dasket på reagere ikkje på det, det virker som om det er sosialt akseptert å bli slått.

Det er mange tenåringsmødre som kommer inn. De får eg veldig vondt av siden det er det første møte med fødeavdelingen. De sliter som regel med å få ungen ut og de blir ofte klippet opp. Ein 19åring var inne og sko føde sitt første barn. Hu presste alt hu kunne når riene var på topp og svetten rant fra ansiktet. Så klarer den eine sykepleieren å sei etter 10min pressing: Du presser jo ingenting! Vel, tenkte eg då, ikkje akkurat pedagogisk riktig å sei det, i følge det me lære. Det e vel berdre å oppmuntre pasienten enn å demotivere henne heilt. Stakkar jenta hu hadde jo låge å presst for denne ungen i ein evighet, så får du det i tryne at du ikkje presser. Jaja, hu blei nå klippt opp, og ungen kom ut. Veldig mange skriker når de blir sydd sammen igjen for de får ikkje nok bedøvelse, og skiker en for mye blir en slått! This is life!

Min oppgave på avdelingen er å gjøre klart for neste pasient på fødestua, måle rier og hjertefrekvansen av barnet før det lir født. Inspisere morkaka, då me eg sjekke at membranen er heil, måle navlestrengen, veie den og sjekke at ingen biter har løsnet fra morkaken. Deretter kaste man den i søppelet, ellers lir det mange registreringer av blodtrykk, puls osv.
Ved fødsel før me me tørke ungen rett etter fødsel, klippe navlestrengen, sette på id på foten og pakke ungen inn. Så gir me ungen til morå eller me står og holde på den til morå er ferdig sydd sammen igjen. Har og tatt ut morkaka, den kommer av og til ut av seg selv men i de fleste tilfellene må den ha hjelp.

Her ska eg inspisera morkaka




I natt den 15.nov kl 04.00 tok eg i mot min første baby, ein fine liten gutt. Eg hadde venta på den rette pasienten heile natta, for det må ver en ikkje 1.gangsfødende og det må ikkje ver noge prolemer rundtfødselen. Så den rette pasienten min, kom inn klokka 03.00 då var hu 9cm i åpning (Skal vere 10 før de begynner å presse), så en time senereb fødte hu. Det skjedde veldig raskt, me hørte bare skik fra rommet "babyen kommer". Eg sprang inn og fekk på meg sterile hansker i ein fei og tok rundt hode på bayen som allerede var kommet ut. Sykepleieren tok ikkje på seg hansker engang, hun veildet bare meg så eg fekk gjer alt sjøl. Då ungen var kommet ut måtte me bare legge den rett på madrassen, for me hadde ikkje fått tid til å pakke ut det sterile utstyret og sykepleieren gjekk ut. Eg dunka babyen litt i ryggen så begynte den å skrike. Jørgen en annen norsk sykepleiestudent måtte ta på seg hansker og gi meg det utstyret eg trengte. Eg fekk klemt av navlestrengen og klippet den av fra mora og lagt ungen på brystet til mora nogen sekunder. Så tørket eg ungen knyttet rundt navlestrengen og klippet den enda kortere, satte id kort på babyen, så holdt eg ungen opp for mora, så hun såg ka kjønn det var og pakket den inn i et pledd og rensket øynene på bayen. Sykepleieren kom og tok seg av morkaka og pasienten måtte sy ett par sting. Eg og Jørgen fulgte moren og babyen til en annen avdeling for mor/barn, og då vi kom tilbake til føden sa sykepleieren "Bra jobba" til meg! Jippi.

Her er ungen som eg tok i mot, ca 10min gammel!

Så nå kan eg klara å ta i mot ein unge ved fødsel, så langt det ikkje blir for komplisert, men eg vett kor eg må klippe viss eg må det ;) Hjemmefødsel anyone? :) Hehe.........

2 kommentarer:

Trine Lise sa...

Så flinke du e! Eg e jammen stolte av deg! :)
Koss har du set der??
Eg sidde faktisk på nattevakt eg nå, i praksisen. Va nødt å ha to stk, å dette e den andra. Eg e trøtte!
Nå e det bare ein å en halv måne te du komme tebage, det har gått ganske fort. Øve halveis nå.
Du savne meg vel litt, sjøl om save te Håvard nok e betrakteligt større.

E tebage fra England nå, hadde en koselige tur. Craigen har nå lagt ud nogen bilde som du kan se på hvis du e intresserte.

Jentekvelden hos Anne-Cecilie e nå avlyst, så bilder av en samla gjeng lar ventas på.
Det hadde våre koseligt me en jentekved, men humøret mitt e kje akkuratt på topp, å sygepleiesnakk friste kje så veldigt om dagen. Eg e jysla demotiverte...
Nok om det, me tar det seinare.

Craig lurte på om du hadde lest rappen? For hvis du ikkje så kom an kje te å laga ein nye te deg.

Ha det bra!
Ver forsiktige!
Mange klemmer fta Trine Lise

Elise sa...

Oi, Anne! Eg e imponerte! ka du klare! Hørres utrolig spennade ut alt du oppleve.. tenk at du kan ta imot ein baby.. Du kan godt få ta imot min når den tid komme.. (det e så lenge t at eg regne med du har litt mærr erfaring då...) hehe:)
miss ya
klem