torsdag 1. november 2007

"Pay day"

I slutten av måneden er det "pay day" her i Namibia, eller som me vil sei; lønningsdag. Då drikker folk opp de fleste pengene som kommer inn på kontoen i redsel for at pengene skal bli stjålne hvis de sparer på dem. Og når folk drikker seg ut av forstand så skjer det veldig mange ulykker, så eg har vore litt i praksis på akuttmottaket under "pay day". Du kan sei det er masse blod der, men mye av blodet er stivna når pasientene kommer inn, så blodet står ikkje akkurat å spruter ut, selv om det har skjedd på et par pasienter.
Det går for det meste i knivskader, knuse ølflasker i hode på hverandre, folk som har fått stein eller murstein i hode, skuddskader, menneske bitt osv. Barna kommer som oftest inn med betennelse i magesekken og dehydreing. Her om dagen var det en 6mnd gammel baby som døde av dehydrering, stakkar liten, tenk å dø av mangel på væske.
Med alt blodet rundt oss må me ver ekstra nøye med at me ikkje har sår på hendene eller får en blodsprut i øye, med tanke på HIV-smitte. Det var en full pasient som hadde fått kutt i hode av en ølflaske som var litt urolig, så eg måtte passe på at han ikkje tok hendene opp i hode når sykepleieren sydde, men plutselig sa pasienten til meg "Du, eg trur eg har dette HIV-greiene så du må passa deg litt!" Tenkte litt inni meg då kor mye han egentlg visste om dette HIV-greiene, men han visst nå jaffal at det kan smittes gjennom blod, så det var jo bra.

I går lærte sykepleieren oss å lære å sy sammen sår. Hun fant en svamp og kuttet den opp, så skulle me sy den sammen igjen. Det var faktisk mye vanskeligere enn det sår ut som nå sykepleierne og kirurgene gjer det, men øvelse gjer mester. Så eg fekk med meg en nålkrok med tråd hjem så eg kunne øve meg heima. Så nå må eg ut på butikken å kjøpe meg en appelsin, lage et snitt og sy den igjen, så kanskje eg får sy sammen et ekte sår i løpet av oppholdet.

Den ene natta eg jobba, skulle eg og Trude heim i 04 tiden. Me sa fra til sykepleieren at me gjekk og hun spurte hvordan me kom oss heim, me svarte at me skulle ta taxi. Men det fekk me ikkje lov til, om me virkelig hadde tenkt å ta taxi heim aleina på pay day, to jenter, me var visst omtrent garantert å bli voldtatt då, sa sykepleieren til oss. Hmmm.... så me tok ikkje taxi heim kan du sei, men me venta til ambulansen kom med neste pasient inn og spurte om ambulansefolka kunne kjøre oss heim og det kunne de, så me kom oss trygge heim den natta ;)

Ellers har eg begynnt å merka en del til kriminaliteten her ned. Eg har allerede blitt prøvd frastjålet penger to ganger. Den ene gangen mislykkes de, men den andre gangen klarte en fyr å ta pengene mine som eg hadde i baklomma mi samtidig som han rev av meg bukselommen. Eg hadde ikkje mye penger på meg, og når eg går med de i baklommen, så ber eg vel egentlig om å bli rana, så eg ska ikkje gjer det mer. Lærer av feil :)
På akuttmottaket er det også en del som kommer inn med skader påført av folk som vil stjele vesker eller penger fra de. Så det er ikkje bare turister folk stjeler fra.

Til helgen skal me på safari Etosha nasjonal park nord i Namibia. Me skal sove i telt i 3 netter og eg glede meg masse. Håper me får se mange dyr :)

1 kommentar:

Trine Lise sa...

Kjaere Annemor!
Takk for mail her om dagen!
Eg har ikkje svart fordi dataen vaars rett aa slett ikkje vil aapna hotmail siaa for tiaa, merkelige greie.
Her e alt bra!
Fyssta ugaa i praksis e over, aa eg e ganske sleden kan du sei. Men det e jo veldigt kjekt! Eg har allerede laert masse, aa faatt vaert me paa fleire ting. Idag va eg med en pasient ner te operasjonsstuaa. Fekk ikkje ver me paa operasjonen, bare fulgte. Den eine medstudenten besvimte her om dagen. Hu saag alle gronnkledde folkaa, aa det va nok. Komiske opplevelse, det syns studenten sjoel og.

Naa e det helg, aa eg har FRIIIII loerdag aa sondag. Har faatt en infeksjon i ei visdomstann, saa eg lure meg paa om det kanskje blir tannlegevaktaa i maaraa.
Men ingen fare, den tannaa maa ud uansett. Snart e det idol, aa daa ska me spisa spaghetti me kjottdeig aa salat + kvidlogsbrod, a la Craig.
Det e favoritten hans. Eg e gal sulten, har spist lide pga tannverk, saa eg haabe eg kan spisa :) Dakar meg, maa slutta aa klaga saann eg. Har funne ud at eg e ganske negative av meg...

Ok, eg haabe homailen min snart e tilgjengelige, daa ska eg senna deg en mail.

Farvell