søndag 21. oktober 2007

Min tredje hestetur på 24år


På fredag var me fire stk som reiste ut til en gjestegård der me sko leie hest og ri ett par timer. Eg er den med minst hesteerfaring, har ridd to ganger i livet mitt, en gang på New zealand og en gang på Cuba. De andre er veldig erfarne Trude er profesjonell konkuranse rider den dag i dag og Thor Martin har ridd konkurranse på sine yngre dager, og den fjerde Kristine har hatt ridning som hobby. Så med andre ord sko eg på tur med folk som var svært så erfarne i forhold til meg, men eg tenkte at då kan eg jo læra å ri ;)

Eg syns det var ganske kjekt å gallopere, for det va litt skummelt men samtidig fekk eg litt kick for eg hadde ikkje heilt kontrollen, for eg klarte aldri stoppe hesten min når den galloperte. Så den ene gangen me galloperte ville stoppe så eg ropte frem til guiden at han sko stoppe for då stoppe min hest og. Men nei hesten min vil ikkje stoppa den springer bare fortere (fordi eg ropte, då trur hesten den skal springe fortere, men det visste jo ikkje eg), så komme Trude opp på sida mi og hiver seg etter tøylene på hesten min og prøver å stoppe den, men nei det gjekk ikkje. Trude galloperte då raskt foran meg så hun og Thor Martin blokkerte veien for hesten min så den kunne stoppe, og då bråstoppa den, eg trudde eg sko detta av, men det gjek bra.

Me fant då ut at Trude sko ta et kurs med meg sånn at eg klarte å stoppa hesten når den galloperte, så me begynte rolig å skritte (gå) så ga me tegn på trav, det gjekk heilt fint, men så satte hesten min i gallopp uten at eg gidde tegn, Trude galloperer opp på siden av meg og eg seie "se nå begynte hesten min å gallopere uten at eg gidde tegn", trude sier "ja, men det går bra Anne eg rir på siden av deg". Men så plutselig begynner hestene våre å kappgaloppere, og eg har jaffal ikkje kontroll. Det går sinnsykt fort og det kommer en venstre sving. Hesten min har for stor fart til å klare svingen, så me fyker rett frem i busker og trær og eg dette av hesten, og hesten løper videre. Trude hadde klart å bremse ned sin hest med å dra i tøylene foran på hesten, så hun klarte akkurat svingen, men hun ble oppskrapt av nogen busker. Eg landa rett på jord og småstein mellom nogen trær og busker og så at hesten min bare forsvant. Trude kom ridande mot meg, hu trudde eg hadde brokke foten, for eg den hang litt fast med venstre foten i stigbøylen når eg datt av, men eg brakk ingen ting. Eg reiste meg opp og eg hadde litt blod i ansiktet og på brystet, ellers var venstre armen min oppskrapt og eg hadde litt vondt i rompå.

Då guiden såg eg hadde mista hesten, satte han i full gallopp for å finne den igjen, og etter ca 15min kom han tilbake med hesten. Må sei eg va litt skeptisk til å sette meg oppå hesteryggen, så eg skalv veldig når eg kom oppå. men eg måtte jo ri tilbake for me va langt ute i ødemarka. Me tok det ganske rolig tilbake, eg øvde meg på å stoppa hesten når me trava og det gjekk bra. men eg tenkte at eg må jo gallopera igjen hvis ikkje komme eg aldri til å setta meg på ein hest igjen, så det endte me at eg og hesten min galloperte igjen, men eg passte på at det ikkje va ein sving men rett fram når me gjorde det, men eg huske ikkje om eg klarte stoppe hesten sjøl då eller han stoppa sjøl. Men det va alikevel litt skummelt.

Når eg kom fram til gården var eg fortsatt ganske skjelven, men de andre syns det var veldig tøft av meg å gå opp på hesten igjen og gallopera, de trudde eg aldri ville setta meg på ein hest igjen etter fallet.

Men detgjekk nå heldigvis bra, eg nå to dager etter er eg bare litt oppskrapt på armen også har eg et heftig blåmerke på hofta mi og et på rompa som er gult, rødt, blått og lilla. I går hadde eg veldig vondt i ryggen og de andre sa eg gjekk som eg hadde bekkenløsning, yhhhhh! Men i dag er eg mye bedre, har vore å bada og eg svømte 1100m, og det hjalp ganske mye på ryggen.

Men alt i alt va det jo ein veldig fin ridetur, eg lærte nå litt om ridning, men har nok MASSE mer å læra ;)




Amen min er ganske blå i dag, til og med håndleddet mitt er blått, men eg kan jo ikkje noge ant enn le!

4 kommentarer:

Trine Lise sa...

Off då!!!! Dakar deg!! :( Visste du forressten at eg og har våre hestesteller i mine yngre dager, ridde å greie. Men eg blei aldri goe, så eg slutta me det...
Klem

Trine Lise sa...

Crazy mother fucker!

Trine Lise sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Unknown sa...

Nå har Martim skaffa seg dama med hest, så kanskje eg og kristian kan læra deg å ri :D
Har ridd kjempe masse, både med og uten sal, minst 3gånge te samman :P
Glede meg te du komme tilbake!
STORE klem